Reklamationer och retur av varor

Är de beställda varorna inte okej eller inte enligt dina förväntningar? Vi ger dig råd om hur du kan klaga på varorna, eller så hjälper vi dig med returen av produkterna.

Jag vill klaga på en produkt eller försändelse

Om den köpta produkten inte fungerar som den ska, tar vi hand om hjälp med installation, reparation eller byte. Du måste fylla i reklamationsformuläret och skicka det till vår adress tillsammans med produkterna.

Gör anspråk på varor

Jag vill frånträda avtalet och returnera produkten

Du kan frånträda köpekontraktet inom 14 dagar från leverans, det vill säga returnera varor köpta i vår e-butik utan att ange skäl. Du måste fylla i ångerblanketten och skicka den till vår adress tillsammans med varorna.

Återlämna varor

 

FAQ - Svar på de vanligaste frågorna

1. Hur kan jag kontakta reklamationsavdelningen?

Du kan kontakta vår reklamationsavdelning genom att skicka ett e-postmeddelande till: [email protected] .

 

2. Hur lång tid tar det att behandla ett krav?

Vi behandlar klagomål omgående, dock senast inom 30 dagar från mottagandet.

 

3. Hur går man tillväga vid retur av varor?

Du kan frånträda avtalet och returnera varorna utan att ange skäl inom 14 dagar från det att du eller en person som du utsett tar emot varorna. Efter att ha returnerat varorna kommer vi att returnera det betalda köpbeloppet till dig i form av en sändande betalning till ditt konto.

 

4. Kan jag frånträda avtalet om jag köper som företag?

Nej, tyvärr är företaget inte en privatperson och kan således inte returnera varorna inom den lagstadgade fristen på 14 dagar som hos privatpersoner. Det är möjligt att komma överens om byte av varor mot andra produkter.

 

5. Vem står för kostnaderna för frakt av returvaror?

Att returnera varorna tillbaka till vårt lager ligger helt inom din kompetens. Detta gäller även de kostnader som är förknippade med det.

 

6. Vart ska jag skicka de varor jag vill returnera?

Innan du returnerar varorna, packa dem ordentligt och klistra en etikett med vår adress på utsidan av förpackningen. Här är adressen för att skicka paketet med de returnerade varorna:


Media Leaders s.r.o. (RETURN)
Dlha 4
974 05 Banska Bystrica
Slovakia


Men var försiktig! Vi kommer inte att hållas ansvariga för i vilket skick vi tar emot ditt paket från transportören. Innan du skickar varorna, lägg dem därför i det ursprungliga skick som de kom från oss och fyll lådan med material som skyddar varorna från skador under transporten. Om det trots detta händer något med din försändelse på vägen till oss, kontakta omedelbart transportören som tog över paketet från dig och begär ersättning för skadan.

 

7. Jag vill byta varorna (t.ex. på grund av fel storlek). Hur ska jag gå tillväga?

Om produkten inte har använts alls (det vill säga att det inte finns några orenheter på den - hår, smuts etc.), är den bara provad, det går att byta ut produkten mot en annan storlek. Det är dock nödvändigt att fylla i reklamationsformuläret och ange i anteckningen begäran om utbyte mot annan produkt/annan storlek.

 

8. Kan jag returnera någon typ av produkt?

Definitivt inte. Lagen definierar exakt vilka kategorier av varor som inte kan returneras. Till exempel in-ear hörlurar (spion hörlurar) och liknande.

Köparen kan inte frånträda avtalet som den är föremål för

  1. försäljning av varor tillverkade enligt köparens särskilda krav, specialtillverkade varor eller varor avsedda specifikt för en köpare (t.ex. tillverkning av en neonlogotyp eller för en gobo-projektor, skräddarsydda namnskyltar enligt köparens begäran),
  2. försäljning av varor som är föremål för snabb kvalitetsminskning eller försämring,
  3. försäljning av varor inneslutna i en skyddsförpackning, som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur och vars skyddsförpackning har gått sönder efter leverans av produkter (till exempel in-ear-hörlurar - spionhörlurar, nitritrengöringsmedel etc.). ),
  4. tillhandahållande av elektroniskt innehåll på annat sätt än på ett fysiskt medium, om tillhandahållandet av det började med konsumentens uttryckliga samtycke och konsumenten förklarade att han var korrekt informerad om att han genom att uttrycka detta samtycke förlorar rätten att frånträda avtalet (till exempel, en digital/elektronisk programvara licens).

 

9. När får jag min betalning för de returnerade varorna?

Vi skickar pengar för returnerade varor senast 14 dagar efter att vi tagit emot paketet och kontrollerat de returnerade varorna. Enligt lag har vi 14 dagar från mottagningsdatum på lagret på oss att behandla varorna från kontraktet. Du får dina pengar tillbaka med samma metod som betalningen kom till oss. Med expressbetalningar (kreditkort, Google Pay, Apple Pay etc.) kommer pengarna in på ditt konto inom 3 arbetsdagar. Banköverföring tar vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Om betalningen var postförskott måste du fylla i formuläret kontonumret i IBAN-format (Lägg till även Mottagarens namn) för återbetalningen så återbetalar vi betalningen via banköverföring.